Le criticità ambientali come questione istituzionale
6. We recognize that actions to reduce emissions, including from deforestation and forest degradation, and to increase removals by sinks in the land use, land use change, and forestry sector, including cooperation on tackling forest fires, can make a contribution to stabilizing greenhouse gases in the atmosphere. These actions also reduce climate change impacts and can have significant co-benefits by maintaining multiple economic goods and ecological services. Our nations will continue to cooperate on capacity-building and demonstration activities; on innovative solutions, including financing, to reduce emissions and increase removals by sinks; and on methodological issues. We also stress the need to improve forest-related governance and cooperative actions at all levels.
(…)
8. We affirm the critical role of technology and the need for technological breakthroughs in meeting the interlinked global challenges of energy security and climate change. In the near term, broader deployment of many existing technologies will be vital for both mitigation and adaptation. In particular, energy conservation, energy efficiency, disaster reduction, and water and natural resource management technologies are important. We will promote the uptake and use of such technologies including renewables, cleaner and low-carbon technologies, and, for those of us interested, nuclear power. Technology cooperation with and transfer to developing countries are also vital in this effort, as is promoting capacity building. For the longer term, research, development, demonstration, deployment, and transfer of innovative technologies will be crucial, and we acknowledge the need to enhance our investment and collaboration in these areas. Mindful of the important role of a range of alternative energy technologies, we recognize, in particular, the need for research, development, and large-scale demonstration of and cooperation on carbon capture and storage. We also note the value of technology roadmaps as tools to promote continuous investment and cooperation in clean energy research, development, demonstration, and deployment. (…)”
Tale importante dichiarazione assume particolare significato perché è stata condivisa anche dagli Stati Uniti che, come noto, non hanno a suo tempo ratificato il protocollo di Kyoto già sottoscritto.
6. La centralità e la peculiarità delle problematiche vanno sempre più caratterizzando il “Global Warming” come questione istituzionale. Ciò trova conferma nel percorso che è stato concordato per giungere nel Dicembre 2009 alla conferenza di Copenaghen che riunirà gli Stati facenti parte delle Nazioni Unite nella XV conferenza sull’ambiente. Gli allarmi, le preoccupazioni, sono giunti a un livello tale per cui i governi si sono impegnati in varie sedi a seguire un percorso a breve termine che tenti di fornire alla comunità internazionale una risposta credibile e complessiva agli elementi di debolezza del sistema.
Gli scenari che vengono prefigurati dagli studi istituzionali effettuati a livello internazionale fanno intravedere criticità in ordine alla stabilità del sistema produttivo e alla sua riproducibilità nel tempo, nonché rischi per gli attuali livelli di tutela dell’individuo, anche con riferimento al suo diritto alla vita, alla salute, al lavoro, alla felicità: in una parola rischi gravi per i livelli di convivenza civile e democratica nelle società aperte.